mandag 4. oktober 2010

OKTOBER

Då va me faktisk komt øve i oktobermåned. Men først må eg visa litt bilde fra septemper :) Her på "Arvore da vida" he di starta en tradisjon. Den siste torsdagen i kver måned he di felles bursdagsfeiring for ungane som e me på prosjektet. Så 30.09 fekk me gleden av å vær me på detta. D va stas. Då va d leking, vising a bilda, å gaveutdeling t ungane som hadde hatt bursdag denna måneden.









På lørdag va me heima hos to av ungane som e me i prosjektet. Dei e nogen a di få ungane som ikje bor i slummen, men som he fått vær me av andre grunna. D va ein spesiell opplevelse å få se koz di bodde. Sjøl om di ikje bodde i slummen, kan eg ikje akkurat sei at boforhollane her va så mye bær.

Detta e "huse" kor jentå (på bildet nere t høyre) bor. Hu he fått bo her som en midlertidlig løsning. Moren og 3 av barna har flyttet fra dem, og faren er derfor alene med den ene datteren og to sønner. De deler egentlig på et lite skur som består av bare et rom. Og det sier seg vel kanskje selv at det ikke er en ideel løsning for en jente på rundt 10 år.



 I dag he "barnas dag" begynt her på prosjektet. Eller rettere sagt "barnas uke". D va en pangstart me hoppeslott, sukkerspinn, ballongutdeling å mer. Nesten alle barna va samla på samme ti. Detta e mildt sagt ikje kverdagskost for dessa ungane. Altså rundt 120 barn på en gang. D va kaos, men veldi kjekt :)
Her e nesten alle barna som e me på prosjektet.

 






Her er kjøkkenpersonale i full gang me å lage mat til 120 unger på en gang :) Di gjor som vanli en fabelakti jobb. I dag va d makaroni me kjøttdeig, å salat på menyen. Noe som ikke akkurat er daglig kost for å sei d sånn. D e sjeldent et måltid er foruten bønner og ris :)

 D har vært en fantastisk start på en ny måned. På torsdag ska vi "norwegesas" ut på vår første langreise. Da går turen til "foz de Iguacu" som vistnok skal være et fantastisk stort fossefall :) D blir stas. Men d e først ette nogen daga t me "barnas dag"!

lørdag 25. september 2010

"La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke for Guds rike hører slike til."

Så va me kommen t helg igjen. Ugane går jammen fort her i Brasil. Plutseli e d jul :) Nå e d jo faktisk vår her i Brasil (i motsetning t Norge). Men være e ganske ustabailt. Fra 30 grade, kortbukse å strålande sol, t rundt 15 grade  langbukse, fleecegenser, torden å regn. Ja, ja. Eg trøste mg me at være i Norge e verre :)

På søndag fekk me øveraskelsesbesøk av to jente som går i menigheten t prosjektet. Dei kom ca kl 12, å va t rundt 18. Så dei blei både middag å kaffemat :) Øverasskelsesbesøk he et litt annart tidsbegrep her enn i Norge, men d va veldi koseli. To fantastiske, å veldi takknemlige jente :)



Her servere me oriokake, tror eg :) Ingrendiensane måtte eg finna på portugisisk, merkelig nok :) Så litt uvisst kå som egentli e oppi kagå. Men di virka fonøyde iallfall.

Me fekk au tiltrengt hjelp me portugisisk. Å me hjalp dei me engelsk. En veldi grei "byttehhandel" :)




Me hadde fri på mandagen, så me tog ein spasertur t Vila Estacao, slummen kor mange av ungane bor. Her blei d atter ei gång mye lek å moro :)
Gitt 3 gånge kå me gjør her..... rekti, FOTBALL. D e d d går i kan du sei :) Fotball, fotball å atter fotball. Ette så mye fotball me spele så sko en jo tro at d gjekk an å bli go i denna sporten, men neida. Så lett sko d ikje vær. Blir nok ikje nogen fotball karriere på denna jentå :)



Å selfølgeli litt sang, "making melody in my heart", me tilhørane bevegalse :) Den e allti ein slagar.


 Når du e i slummen får du ikje mye ti t å tenka mellom lek, moro å klemming. Men d blei ein stille tur på vei tbage t leiligheten. D e då tankane får fritt spelerom. I slumområdane e fattigdom, prostitusjon, arbeidsledighet, narkotika å alkohol et vanli problem. Detta leve ungane i prosjektet oppi kver dag. Mange a di he kanskje bare mor eller far, hvis di he foreldre som tege sg a di i d heila. Nogen a di må bo hos andre pårørande som besteforeldre, tante eller onkel. Når me komme, springe ungane fra nabolage ut t okke. Di he så stort behov for d å bli sett, kjærlighet å omsorg. Heldigvis får du ikje ti t å tenka øve d når du e der, då tror eg ikje tårane ville vært langt vekke.

På prosjektet ser du ungane i ein heilt annar kontekst. Virkelighetens realitet går sjelden opp for dg her. Du tenke ikje mye øve kå ungane går heim t ettepå. Å d bør eg vel egentli vær gla for. Då hadde eg ikje holdt ut lenge her nere tror eg. Her får di mulighet t å "flykta" fra kverdagen nogen tima.


På onsdag blei ungane tatt me på sirkus, noge som dei satt STOR pris på. Di va trollbundne a d som skjedde på scenen.


Me he au fått komma heim t foreldrane t 3 av barnane som e på prosjektet. Morå hadde lyst t å pynta neglane okkas, å detta takte me selfølgeli ja t. Her fekk må både lakk på neglane å kveldsmat :)




Når kvelden va øve, kjørte faren okke heim i lastebilen. Noge både eg å Bente likte veldi godt :)

fredag 17. september 2010

Uma boa samana!

Så var det vel på tide med litt news fra siste uken her i Brasil. Kommende tirsdag har vi faktisk vært her en hel måned. Tiden flyr av sted. Og apropo fly... Jeg, Elin og Bente satt på en benk på prosjekt området. Den første "puljen" med barn hadde akkurat reist, og vi ventet på varm mat som vi pleier å få i lunsj pausen. Her satt vi som så mange ganger før og ante fred og ingen fare. Plutselig hører vi en skrenselyd, og dernest ser vi en bil nærmest flyr over bakken, snurrer rundt mange ganger og lander til slutt nede i en dyp grøft. Det føles nesten som en sitter og ser film, alt føles så uvirkelig. Det tar noen brøkdeler av sekunder før en sjønner at dette faktisk er virkelighet.Mannen kan umulig ha overlevd dette. Bilen ligger nærmest most nede i grøftekanten, og mennesker kommer springende mot det som nå er igjen av bilen. Men plutselig kommer det en mann gående ut av vrakrestene. Det så ut som han bare hadde fått noen kuttskader i ansiktet, og etter min faglige mening - en hjerenrystelse. Vanligvis pleier det å kjøre en del biler på denne veien, men akkurat da, var bilen alene på veien. Og heldigvis, får en si, landet den i grøften. Det var ikke mange meter om å gjør før den hadde unngått grøften, og snurret videre til bensinstasjonen som ligger rett bak. I etterkant går det opp for meg hvor skjørt livet faktisk er, og hvor utrolig viktig det er å ta imot, og holde oss fast til Jesu kjærlighet mens vi ennå har tid. Det er ikke vi som har kontroll over vår inngang eller utgang i dette livet. Hvor viktig er det ikke å be om hjelp til å holde seg bevart til Jesus kommer igjen for å hente oss. Så lenge vi tror på Guds Ord, har vi ingenting å frykte. Da har vi et evig liv i himmelen. "For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre." Rom. 8, 38-39.  

Ja, dette ble en liten andakt :)  Da får jeg vel ta for meg resten av uken som elles har vært ganske så bra. På søndag fikk vi igjen komme på besøk til Turid å Karl på soling og middag. Det var atter en gang helt fantastisk.

Her e eg igang me å fortære en tallerken me is, kanel å grilla annanas å banan. NAM!!


På tirsdag va me på besøk på barnehjemmet Abrac. Her va d 5 norske jente som hadde praksis. D va 22 unga på detta barnehjemmet fra 6-18 år. Di norske jentane introduserte både hoppetau å maling for ungane, noe som blei tatt imot me stor begeistring.




Dei norske jentane fra prosjektet va au på besøk hos okke på prosjektet. Her ble di godt motatt, og t stor glede for de 120 barna som vanligvis må dela på 3 nordmenn. 


Hver mandag samles alle ungene på "Arvore da vida" i kirken for felles andakt. Her forteller Turid fra Bibelen, og som regel med et tilhørende teaterstykke hvor de ansatte intar ulike roller. Evangelisering er en veldig viktig del av arbeidet her på prosjektet. Barna hører sjelden eller aldri om Jesus andre plasser, og det er få som har kristne foreldre eller pårørende. Denne mandagen fortalte hun om d å følge Jesus. 


Her tar Turid en del av de minste barna opp. Hun har en "ja" side, og en "nei" side. Barna skal da velge hva de tror Jesus ville gjort i ulike hverdagslige situasjoner.







Barna har de et veldig lang friminutt før de reiser hjem. Her blir det mye lek og moro, og heldivis er språket sjelden en hindring når det kommer til barn og leking :) Uno, fotball, styltegåing, vollyball tau- og strikkhopping er gjengangere når barna har fritid.





Turid og Karl har vist oss den største godteributikken jeg noen gang har sett. Det var som en drøm. Den ligger i Mogi das Cruzes, og her solgte de alt mulig godteri i store pakninger. 






På Torsdag tok Turid og Karl oss med til Sao Paulo igjen for litt guiding og shopping. Det var utrolig gøy, og en spesiell opplevelse. For de som ikke visste det, er ikke akkurat Sao Paulo den minste byen i verden for å si det sånn. Her bor det ca 12 millioner mennesker. Det er den største byen i Brasil, og blant den største byen i verden (nr 3 eller 4).


Første stopp var gaten "25 de marco" som er en kjent handlegate. Her var det stappfult med folk. I desember måned kunne det gå rundt 1 million mennesker i bare denne ene gaten. Noe som vistnok burde unngå på grunn av alt kaoset som følger med.









Øverst til venstre kan dere se et høyt tårn. Dette er "Banco de Santander", og er på hele 32 etasjer. Her tok Turid og Karl oss med opp på toppen hvor vi fikk se Sao Paulo, eller iallfall det øyet kan fange opp. Det er en VANVITTIG stor by, med utallige skyskrapere. Når du går på bakkenivå føler du deg egentlig ganske liten blant disse kjempene.





Utsikten fra tårnet.
 
Ovenfor ser dere "Catedral Metropolitana de São Paulo" fra bakkenivå
Turid tok oss også med til en liten butikk som var fullstappet av smykker, ringer å slikt stæsj til en billig penge. Her gikk vi utrolig nok rundt i 1 time. Kvinnfolk å shopping :)

Helt til slutt gikk vi å spiste på en liten, koselig kafè. Her bestilte vi nydelig pai - pizza, og nypresset sucu (eller juice som det heter på norsk). Jeg bestilte annanas og lemon, og fikk en mugge for meg selv. "Ska d vær så, ska d vær for å sei d sånn". Etter atter en fantastisk dag, ble vi kjørt hjem til vår apartemento. Ja, d får vel vær nok oppdateringa for nå. Tror det er på tide å få seg litt søvn :) Thau! Bem Fim-de-samana!