torsdag 2. september 2010

Då va me komt inn i en ny måned. Her e fremdeles alt topp. På tirsdag fekk me ein ny "kollega" å romkamerat, Elin. D e veldi koseli me ein norsk person t her nere i Mogi :) Me e ikje akkurat i øvetall kan du sei.

På søndag va me heima hos Turid å Karl (misjonærane i prosjekte). Dei bodde i et innesperra område me ca 12oo hus, å vakta som passa på at ingen uvedkomne kom inn. Ska d vær så ska d vær. Her bodde då middel- å øveklassen. Ingen a husane kunne vær lige å brasilianarane elske farge, så d va ein sali blanning av farga å forma kan du sei :) Her e nogen a bildane fra dagen:

Huse t Turid å Karl




Her e et a di mange hus som va der. Å ja, d e faktisk et "BARBIHUS" som folk bor i :)
Detta måtte me jo selfølgeli ha bilde a. Veldi spesielt.









Ette okkas gåtur å litt soling, serverte Turid okke vafla me jorbærsyltetøy ette ein deilig, norsk kjøtt å potet middag. NAM... (sjøl om middagen kom opp igjen, å eg ikje klarte å spisa mer en et vaffelhjerte va d totalt sett ein fantastisk dag)




På søndagskvelden, kl 19 (kl 00 i norsk tid) va me i meningheten som holle t i samme bygning som resten a prosjektet. D va veldi kjekt å vær tilstede, men ska kje skryda på mg at eg forsto så mye for å sei d sånn :) D e rundt 80 persona som går i denna menigheten. Å me traff igjen nogen a ungane fra prosjekte. D va jo veldi kosli å se nogen kjente ansikt :)

Onsdag 01.09 va me i Mogi das Cruzes. Der va det 450 - års jubileum, eller "happy day" som dei kalte d. Der va d ørten boda, konsert å hundrevis a brasilianare. D va høylytt kan du sei. D e ein grunn for at di e kjente for å festa kan du sei :) Her e nogen få bilda derfra:


Her sitte eg, Elin å Bente utenfor ein a di mange matbodane. Me he akkurat fortært et målti mat, å e ganske fornøyde me tilværelsen :)






Gjennom prosjektet e d au muli å vær me på ulike kurs for dei mellom 12-18år. Et a dessa va å laga kermaikk som då ska selgast. Inntektane går t prosjektet. Ein a bodane solgte då nogen av dessa kjeramikk - tingane som di hadde lagt.








Som du ser så va d ein del samla for å feira dagen.






Siden sist he me forresten au hatt vannlekasje, å nogen stygge beist a nogen veps hadde begynt å laga vepsebol a leire på vaskeromme :) Så d e stadig action her i okkas "apartamento". Neste utflukt blir på søndag. Då ska me t Sao Paolo me Turid å Karl. Noge som me ser veldi fram t for å sei d sånn :) I dag, torsdag, he me au hatt okkas første språktime. Å portugisisk e VANSKELI. Men me svette å tåre kom me okke gjennom timen me utvia ordvakabulær:)



Me litt bøtte, spann å hånkle klarte me å samla opp vanne som kom fra et ødelagt rør på lofte :) Nice.







Ette "happy day", å vannlekasje, va d tbage t prosjekte Arvore da Vida (livets tre).Når di he fritid (på slutten a dagen rett før di ska spisa) så går d for d meste i vollyball å fotball. I 25 grade blir d egentli ganske uutholdeli kan du sei. Men d e selfølgeli ingen hindring.




I action





D e et stort behov for faddere her. Då gir du 300 kr i mnd t ein a ungane som e me i prosjekte. Pengane går t: 2 måltider kver dag, omsorg, støtte til videre utdannelse for å få en jobb og høre om Jesus. Så vis du e intresert så kan du senna ein mail t mg så kan eg gi beskjed vidare, eller du kan senna mail t Turid Dahl: turbras@yahoo.no

lørdag 28. august 2010

litt oppdateringa fra live i Mogi das Cruzes

Då va d vel på tide me et nytt innlegg. På tirsdag he me vært her ei vega, å då komme d ei t frivilli som ska joina okke. D blir spennane. Mg å Bente fylle dagane ette skoleti me bibelstudie, bønn, fruktspising, shopping, ulike sportslige aktiviteter å litt dvd titting. Alt i alt går d fremdeles bra her i Brasil :) Siden sist he me fått mus i huse, varmtvann å eg he hatt ei natt me diverse fjerning av vomfyll - begge veie for å sei d sånn :)

Nå begynne me å læra navnane på ungane, men d e ikje akkurat norske navn for å sei d sånn. Så då tege d litt lengar ti å pugga di kan du sei :) Men me e me friskt mot. I går traff me okkas språklærar som ska hjelpa okke me portugisisk. D tror eg trengs kan du sei. Men nogen glose he me lært. I mårå ska me t Turid å Karl på middag å soling. Her i Brasil e d ikje akkurat vanli å ligga utforbi huse i bikini, men på strannå kan di selfølgeli ligga halvnakne. D e et stykke t nærmaste strand, derfor ska me få komma t Turid å Karl som he et innesperra område å pleia okkas norske hud :) Eg he au hatt me kamera på skolen, så her komme nogen bilda fra prosjektet.
Fra skoleområdet.

I bakgrunnen ser du okkas bosted. D e
4 leiligheta, eg å bente bor oppe t høyre.



Her ser dokke nogen av "mine" unga i ein skoletime.

onsdag 25. august 2010

Mine første dager i Brasil :)

Då he eg å Bente ankomt Brasil å starte som frivillige i prosjektet "livets tre". Selve prosjektet kan du lesa mer om på: www.turiddahl.no. Turid å Karl (misjonærane som drive prosjektet) henta okke på flyplassen i Sao Paolo kl 18.00, norsk tid - 23.00. D he vore heilt topp, å øvegått all forventning for å sei d sånn :) Me he troffe omtrent alle ungane som e me i prosjektet, å dei e heilt fantastiske. Første gångå me traff di blei me møtt me klemma å kyss :)Noge som ikje heilt følle den norske kulturen der me først klemme ette mangeårs bekjentskap. Di prøve jo selfølgeli å konversera på portugisisk, noge som de ikje komme så lange me foreløpi. Men nogen frase he me lært okke :) Me ska få etterlengta språkundervisning neste vega, då blir me akkompangert a ei norsk jenta t som ska vær me på prosjekte. D blir kjekt. Eg å Bente he ein gedigen leilighet for okke sjøl me 4 soverom, kjøkken, stua å to bad. Men foreløpi uten varmtvann :) Her e d deili å varmt om dagane, øve 20 grade, å kaldare om kveldane. D e faktisk vintar her nå, men sommaren nærme sg me stomskritt.

Dagane starte kl 08.00 me at ungane blir henta i buss å frakta t prosjektet. Når de komme fram får di frokost å tannpuss. Derette starte timane/undervisningen. Mg å Bente he delt okke sånn at eg e me di minste (fra 6-9 år) å Bente e me di elsdste (9-12år). Arbeidsdagen vare fram t kl 16.30, men då e ungane delt i 2 gruppe. Den første e t kl 11.30, den andre t kl 16.30.